Hoe gaat CISV om met COVID-19?

CISV Nederland en CISV International houden continu alle informatie rondom het Coronavirus in de gaten. Rond de kerstdagen vinden er 2 internationale programma’s plaats. Als CISV Nederland houden we alles in de gaten en zijn flexibel waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan het dragen van mondkapjes, afstand houden en aangepaste activiteiten.  Bij twijfel kunt u een bericht sturen aan de riskmanager: riskmanager@cisv.nl

Ook wordt gekeken naar welke aanpassingen er eventueel voor de toekomst gedaan moeten worden, om CISV programma’s binnen de richtlijnen te laten plaatsvinden. Hierbij moeten we niet alleen rekening houden met de richtlijnen van het RIVM, maar ook met de richtlijnen van alle andere betrokken landen en de door CISV International opgestelde regels. Net als bij andere wet- en regelgeving geldt altijd de strengste regel die op dat moment betrekking heeft. De riskmanagers van alle CISV-landen houden de situatie continu in de gaten en geven dit door aan de internationale riskmanager. Deze bepaalt samen met CISV International uiteindelijk of en welke programma’s georganiseerd kunnen worden. Uiterlijk eind maart wordt een definitief besluit genomen over de zomer van 2022.

Met wie kan ik contact opnemen over COVID-19 en CISV?

We snappen dat je vragen hebt. Voor Corona-gerelateerde vragen kun je contact opnemen met de Riskmanager via riskmanager@cisv.nl.

 

Er zit me iets dwars uit het verleden. Wat raden jullie aan om te doen?

Als jongerenorganisatie stellen we het belang van onze deelnemers en vrijwilligers voorop. Het zou heel vervelend zijn als een situatie uit het verleden nog knaagt. Hoewel we er bij CISV alles aan doen om vervelende situaties te voorkomen, kan het zo zijn dat er toch nog iets niet goed voelt.

In de schaduw van de #MeToo beweging, vraagt CISV Internationaal dan ook extra aandacht om alles waarvan je twijfelt of het goed zit te melden. Vanuit CISV Nederland sporen we daarom iedereen aan om je te melden. Ook bij twijfel. Dit kan anoniem via het internationale emailadres safety@cisv.org. Of nationaal door contact op te nemen met een van de bestuursleden of onze vertrouwenspersoon.

Kijk ook hier voor meer informatie over hoe wij onze mensen selecteren en trainen. Of lees op de internationale website over hoe wij aankijken tegen “child safety”.

Ik kan de kosten niet betalen. Kan ik korting krijgen?

De kosten die bij een programmadeelname horen zijn fors. We snappen dat dit voor niet iedereen goed te betalen is. Helaas hebben wij ook onkosten die we moeten dekken. Vooral de locatiekosten van de kampen en voorbereidingen en de kosten voor het eten drukken op ons budget. Als de kosten je weerhouden om met ons op pad te gaan, raden we je aan om contact op te nemen met onze penningmeester. Want we zijn graag toegankelijk voor iedereen met interesse aan onze programma’s.

Er zijn verschillende manieren waarop we met je mee kunnen denken. Zo valt te denken aan een voorkeur voor een kamp dichtbij (Europa of Nederland) om zo de reiskosten te drukken. In bijzondere gevallen kunnen we komen tot een andere financiële tegemoetkoming welke we vanuit onze sponsoropbrengsten kunnen aanbieden.

Wat is het verschil tussen een Village en een Youth Meeting/Step Up kamp?

Het grootste verschil tussen een Village kamp en een Youth Meeting/ Step Up kamp zijn de leeftijden. Tijdens een Youth Meeting zijn de kinderen 12/13 jaar en tijdens een Step Up kamp zijn de kinderen 14 of 15 jaar. Ze zijn dus wat ouder en kunnen ook meer verantwoordelijkheid dragen. Dit zie je terug in de planning van het kamp, aangezien de kinderen steeds meer verantwoordelijkheden krijgen in het plannen van hun eigen activiteiten. Een Step Up kamp is 3 weken waarbij de kinderen in een delegatie van 4 kinderen reizen met een leider. Een Youth Meeting is 1 of 2 weken en de kinderen zullen in een delegatie van 6 kinderen met een leider reizen. Doordat de Youth Meeting maar 1 of 2 weken is zal dit kamp zich ook op een specifieker thema richten in vergelijking met een Step Up of een Village.

Waarom reist een deelnemer van een 16+ alleen en niet in een delegatie?

16-jarigen en ouder kunnen meer verantwoordelijkheid aan dan kinderen onder de 15. Om deze reden reizen zij alleen (of soms met nog iemand uit hetzelfde land) naar een kamp. Zij zullen hierin altijd begeleid worden door een staff en staan er nooit alleen voor. Het enige verschil is dat zij geen specifieke leider hebben. Daarnaast wordt jullie kind ook in de voorbereidingen geholpen door de commissie. Jullie kind staat er dus nooit alleen voor.

Hoe werkt de inschrijving voor JCs?

Alle JC’s worden bij inschrijving op een reserveplek ingeschreven. Aan de hand van het Kennismakingsweekend worden een aantal van deze plekken omgezet naar vaste plekken, afhankelijk van het aantal uitnodigingen dat wij hebben ontvangen.

Wat is de reden dat wij geen direct contact mogen hebben met ons kind?

Uit onze ervaringen hebben kinderen een betere beleving van het programma als ze geen direct contact met hun ouders hebben. Zulk contact zou de ‘bubbel’ waarin je kind zich bevindt doorbreken. Bovendien zorgt direct contact met het thuisfront voor (meer) heimwee.

Ter geruststelling: de leid(st)er en de delegatie hebben elkaar al goed leren kennen van tevoren. Dat zorgt voor een vertrouwd gevoel op kamp.

Hoe hou ik contact met mijn kind tijdens het kamp?

Je hebt geen direct contact met je kind tijdens het kamp. Hij of zij heeft geen toegang tot een telefoon of e-mail tijdens het programma.Je zult hem of haar een maand niet spreken. Wel kunnen er brieven of kaarten worden gestuurd door ouders en deelnemers en zal de delegatieleider een aantal keer laten weten hoe het gaat. Tijdens de oudervergadering worden afspraken gemaakt over hoe het contact met de leider zal verlopen. Bijvoorbeeld dat hij of zij een update plaatst in een groepsapp met een kort verhaaltje. Of dat jij je kind een briefje schrijft dat door de delegatieleider doorgestuurd kan worden. Wanneer er sprake is van nood (thuis of op het kamp) is voor alle betrokkenen 24/7 een noodprocedure beschikbaar. Hierover word je voor vertrek geïnformeerd.

Bijna alle Villages houden daarnaast iets van een blog of facebookgroep bij waarop zij regelmatig foto’s plaatsen.

Wat je eventueel wel kan doen is je kind een kaart mee te geven voor het gastgezin waarin je aangeeft het leuk te vinden wat foto’s en/of nieuwe per email of WhatsApp te ontvangen. Vaak doen gastgezinnen dit graag, maar er is geen garantie dat je een bericht of foto’s ontvangt. Dit is niet iets wat CISV internationaal voorschrijft, dus reken er niet op en zie het als een leuke verrassing als het wel gebeurt.

Hoe kan ik de kans vergroten dat mijn kind mee kan op Village?

Het allerbelangrijkste advies: zorg dat je je kind registreert tijdens de inschrijfperiode en zorg dat de beschikbaarheid van jouw kind zo ruim mogelijk is (maar let op: wees wel realistisch, want je wordt aan deze data gehouden)! Dit geldt vooral aan het begin van de zomer: vroeger weg kunnen helpt daarbij meer dan later terugkomen.

Idealiter vraag je de school van jouw kind of hij of zij een of twee weken eerder vrij kan krijgen (veel kampen beginnen op vrijdag en hou ook rekening met reistijd naar het programma). Bij het secretariaat kan je  een brief opvragen waarin aan de school van je kind wordt uitgelegd wat CISV is, en waarom die flexibiliteit belangrijk kan zijn om deel te nemen.