Mijn kind kan deze zomer niet mee vanwege COVID-19: welke opties zijn er volgend jaar?

Dit kun je bekijken via dit deel van de website. Ze staan hieronder samengevat. Wel zijn de daadwerkelijke plaatsen die we volgend jaar aan kunnen bieden afhankelijk van de uitnodigingen die CISV Nederland krijgt. Indirect is dit weer een gevolg van de programma’s die we organiseren. Dit is jaarlijks een grote puzzel voor het internationale CISV-kantoor. Daarom organiseren we vanuit CISV Nederland ook ieder jaar alle grote programma’s zelf. Zo maken we de kans zo groot mogelijk om zo veel mogelijk uitnodigingen te krijgen.

 

Geboortejaar            Mogelijke programma’s

2010                                Village

2009                                Interchange

Youth Meeting 12/13

2008                                Interchange

Youth Meeting 12/13

2007                                 Step Up

Youth Meeting 14/15

2006                                 Step Up

Youth Meeting 14/15

2005                                 JC

Youth Meeting 16-18

2004                                  JC

Seminar

Youth Meeting 16-18

2003                                   Seminar

Youth Meeting 16-18

2002                                   IPP

Onder de 21: Junior Staff

Boven de 21: Staf of Leiding

Komt er nog een vervangende activiteit deze zomer? We zouden graag met z’n allen toch nog iets doen om dit samen af te sluiten.

We snappen jullie vraag en zijn blij dat jullie hier in gedachten mee bezig zijn! Wij zouden zelf ook graag deze zomer, of wanneer het dan ook weer kan, iets doen om met z’n allen op een positieve manier deze situatie met alle betrokken CISV-ers af te sluiten.
Op dit moment denken we aan het organiseren van een activiteit voor een weekend of een dag. Dit staat allemaal nog in de kinderschoenen en is geenszins zeker. We hopen hier op redelijke termijn meer informatie over te kunnen verschaffen.
Voor verdere vragen of opmerkingen kunnen jullie weer terecht bij zomer2020@nl.cisv.org. Wij komen hier dan zo snel mogelijk op terug.

Wij hebben voordat CISV Nederland aangaf geen tickets te boeken, toch al een ticket geboekt. Krijgen wij ons geld terug? CISV Internationaal heeft hiervoor toch een verzekering?

Dit antwoord ligt wat ingewikkeld. In de update van 19 maart hebben wij verzocht om geen tickets meer te boeken, dus we gaan er vanuit dat dit hierna niet is gebeurd.
Het kan zo zijn dat je tussen de bekendmaking van je bestemming en 19 maart al snel je ticket hebt geboekt. Zoals eerder aangegeven is normaal gesproken iedereen binnen CISV Internationaal hiervoor verzekerd. Om kosten te besparen heeft CISV Internationaal deze verzekering echter teruggetrokken. Dit was voor CISV Nederland ook een verrassing. U moet zich voorstellen dat ze dit gedaan hebben omdat de gehele COVID-19 situatie CISV Internationaal wereldwijd een kleine £1.000.000,- gaat kosten. Alle niet-betaalde premies (en eigen bijdragen) helpen om dit bedrag niet verder te laten oplopen.
Daarom vragen we u het volgende te doen:
  1. Kijk eerst of u zelf via uw annulerings- of reisverzekering deze kosten terug kan krijgen: veel Nederlanders hebben deze lopen, dus we vragen hierin om met ons mee te denken om zo geen kosten bij CISV Internationaal te hoeven maken.
  2. CISV Internationaal heeft advies over hoe je deze kosten het beste terug kan krijgen. Zie daarvoor de informatie in de bijlage. Het belangrijkste advies is om je reis niet zelf te annuleren voordat je duidelijkheid hebt van je verzekering.
  3. Indien het niet lukt om geld terug te krijgen bij je eigen verzekering, geef dit dan voor 18 april bij ons aan. Dan gaan wij samen met CISV Internationaal kijken wat we voor elkaar kunnen krijgen

Mag mijn kind volgend jaar gewoon weer mee op Village / Youth Meeting / Seminar / … het programma waarvoor hij / zij deze zomer zou weggaan?

Nee, helaas kunnen we de inschrijvingen niet een jaar doorschuiven.
Wij snappen dat het vervelend is dat je programma deze zomer niet doorgaat. Zeker wanneer je hier al lang naar uitkeek. Uiteraard hebben we voor deze conclusie een aantal redenen:
  1. Binnen CISV hanteren we voor alle programma’s specifieke leeftijdsgrenzen. Deze helpen ons om de educatieve doelstellingen van de programma’s te behalen. Als je niet (meer) de juiste leeftijd hebt, is het programma daardoor vanuit een educatief perspectief niet meer (helemaal) passend.
  2. Doorschuiven van alle deelnemers van deze zomer naar de zomer van 2021 betekent dat we volgend jaar een dubbele hoeveelheid deelnemers krijgen. Dit kunnen we als Stichting qua aantallen niet opvangen. Landen zijn vaak meer dan een jaar bezig om een programma te organiseren. Je moet je voorstellen dat wij binnen CISV Nederland onze locaties op dit moment al nagenoeg vast hebben liggen voor de zomer van 2022. Het is dus niet zo makkelijk om even extra programma’s te organiseren, alleen al vanwege de vraag naar groepslocaties.
  3. Als we dan toch iedereen van dit jaar doorschuiven naar volgend jaar, ontnemen we mensen volgend jaar de kans om deel te nemen. Daardoor verschuiven we het probleem en lossen we het niet structureel op. Wij kiezen er voor om het probleem zo veel mogelijk nu op te lossen en het daarmee in 2020 af te ronden, hoe vervelend dit voor alle betrokkenen ook is.

Gelukkig hebben we binnen CISV voor alle leeftijden interessante educatieve programma’s. We nodigen daarom iedereen uit om volgend jaar te bekijken welk ander programma bij de (nieuwe) leeftijd past.

Krijg ik mijn inschrijfgeld terug?

Volgens de algemene voorwaarden wordt bij annulering vanuit CISV door overmacht een deel van het inschrijfgeld terugbetaald, na aftrek van reeds door CISV gemaakte kosten.

Het inschrijfgeld voor de programma’s wordt voor het overgrote deel gebruikt om de locaties voor de programma’s in Nederland te betalen. Hierbij is het dus niet van belang naar welk land u kind gegaan zou zijn, want de kosten worden betaald door alle deelnemers samen. De organisatie die de locaties verzorgt heeft ook grotendeels dezelfde kosten ongeacht of een lokatie wordt gebruikt. Zij zijn net als CISV een organisatie zonder winstoogmerk of grote financiële reserve en boekingen worden bijna twee jaar van tevoren vastgelegd.

Met wie kan ik contact opnemen over het Corona-virus?

We snappen dat je vragen hebt. Dat hebben veel mensen en soms wij zelf ook. Heb je al gekeken …:

  1. naar onze nieuwsberichten
  2. de veelgestelde vragen
  3. op de website van CISV internationaal die over Corona gaat.

Staat het antwoord hier niet tussen en wil je graag met iemand in contact komen? Neem voor meer informatie contact, voor corona-gerelateerde vragen zijn we direct te benaderen via zomer2020@nl.cisv.org

 

 

Status CISV activiteiten

Op 30 maart heeft CISV International het besluit genomen om alle internationale zomeractiviteiten te annuleren. Uitgebreide toelichting is hier te lezen.

Momenteel zijn wij druk bezig om alle gevolgen van dit verregaande besluit uit te zoeken. Alle implicaties zullen tijdig gecommuniceerd worden. Voor vragen kun je altijd terecht door middel van een e-mailbericht te sturen naar zomer2020@nl.cisv.org

Bij de annulering van kampen geldt voor de programmakosten de algemene voorwaarden van CISV Nederland. Dit houdt in dat er bij annulering van een kamp restitutie van de programmakosten plaats zal vinden, met aftrek van de reeds door CISV gemaakte kosten. Denk hierbij bijvoorbeeld kan kosten van het kennismakingweekend, etc.

Er zit me iets dwars uit het verleden. Wat raden jullie aan om te doen?

Als jongerenorganisatie stellen we het belang van onze deelnemers en vrijwilligers voorop. Het zou heel vervelend zijn als een situatie uit het verleden nog knaagt. Hoewel we er bij CISV alles aan doen om vervelende situaties te voorkomen, kan het zo zijn dat er toch nog iets niet goed voelt.

In de schaduw van de #MeToo beweging, vraagt CISV Internationaal dan ook extra aandacht om alles waarvan je twijfelt of het goed zit te melden. Vanuit CISV Nederland sporen we daarom iedereen aan om je te melden. Ook bij twijfel. Dit kan anoniem via het internationale emailadres safety@cisv.org. Of nationaal door contact op te nemen met een van de bestuursleden of onze vertrouwenspersoon.

Kijk ook hier voor meer informatie over hoe wij onze mensen selecteren en trainen. Of lees op de internationale website over hoe wij aankijken tegen “child safety”.

Ik kan de kosten niet betalen. Kan ik korting krijgen?

, , , , ,

De kosten die bij een programmadeelname horen zijn fors. We snappen dat dit voor niet iedereen goed te betalen is. Helaas hebben wij ook onkosten die we moeten dekken. Vooral de locatiekosten van de kampen en voorbereidingen en de kosten voor het eten drukken op ons budget. Als de kosten je weerhouden om met ons op pad te gaan, raden we je aan om contact op te nemen met onze penningmeester. Want we zijn graag toegankelijk voor iedereen met interesse aan onze programma’s.

Er zijn verschillende manieren waarop we met je mee kunnen denken. Zo valt te denken aan een voorkeur voor een kamp dichtbij (Europa of Nederland) om zo de reiskosten te drukken. In bijzondere gevallen kunnen we komen tot een andere financiële tegemoetkoming welke we vanuit onze sporsoropbrengsten kunnen aanbieden.

Wat is het verschil tussen een Village en een Youth Meeting/Step Up kamp?

Het grootste verschil tussen een Village kamp en een Youth Meeting/ Step Up kamp zijn de leeftijden. Tijdens een Youth Meeting zijn de kinderen 12/13 jaar en tijdens een Step Up kamp zijn de kinderen 14 of 15 jaar. Ze zijn dus wat ouder en kunnen ook meer verantwoordelijkheid dragen. Dit zie je terug in de planning van het kamp, aangezien de kinderen steeds meer verantwoordelijkheden krijgen in het plannen van hun eigen activiteiten. Een Step Up kamp is 3 weken waarbij de kinderen in een delegatie van 4 kinderen reizen met een leider. Een Youth Meeting is 1 of 2 weken en de kinderen zullen in een delegatie van 6 kinderen met een leider reizen. Doordat de Youth Meeting maar 1 of 2 weken is zal dit kamp zich ook op een specifieker thema richten in vergelijking met een Step Up of een Village.