Je hebt geen direct contact met je kind tijdens het kamp. Hij of zij heeft geen toegang tot een telefoon of e-mail tijdens het programma.Je zult hem of haar een maand niet spreken. Wel kunnen er brieven of kaarten worden gestuurd door ouders en deelnemers en zal de delegatieleider een aantal keer laten weten hoe het gaat. Tijdens de oudervergadering worden afspraken gemaakt over hoe het contact met de leider zal verlopen. Bijvoorbeeld dat hij of zij een update plaatst in een groepsapp met een kort verhaaltje. Of dat jij je kind een briefje schrijft dat door de delegatieleider doorgestuurd kan worden. Wanneer er sprake is van nood (thuis of op het kamp) is voor alle betrokkenen 24/7 een noodprocedure beschikbaar. Hierover word je voor vertrek geïnformeerd.
Bijna alle Villages houden daarnaast iets van een blog of Facebookgroep bij waarop zij regelmatig foto’s plaatsen.
Wat je eventueel wel kan doen is je kind een kaart mee te geven voor het gastgezin waarin je aangeeft het leuk te vinden wat foto’s en/of nieuwe per email of WhatsApp te ontvangen. Vaak doen gastgezinnen dit graag, maar er is geen garantie dat je een bericht of foto’s ontvangt. Dit is niet iets wat CISV internationaal voorschrijft, dus reken er niet op en zie het als een leuke verrassing als het wel gebeurt.